Ερωτηματολόγιο Α΄

 

EROTHMATOLOGIO_1

                                                                    ΗΡΑΚΛΕΙΟ 1 ΙΟΥΛΙΟΥ 2013

Αγαπητά μου αδέλφια!

Στην προσπάθειά μου για την πλατειά διάδοση και προβολή της «πατρώας» Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής, προτίθεμαι να εκδώσω «ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ» βασισμένο στην ιερή ψαλτική παράδοση, αλλά με σημερινά παιδαγωγικά, γλωσσικά, μαθησιακά και τεχνικά δεδομένα. Κάθε εποχή έχει να παρουσιάσει και τα δικά της διδακτικά, εποπτικά τεχνικά μέσα. Σήμερα που η τεχνολογία ακολουθεί μια πορεία απίστευτης εξέλιξης εμείς θα μείνουμε πίσω; Θα την αφήσουμε ανεκμετάλλευτη; Όχι, φυσικά! Χωρίς να αλλοιώσουμε έστω και το παραμικρό από αυτά που παραλάβαμε, θα βάλουμε την τεχνολογία να υπηρετήσει την ψαλτική παράδοση, κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αλλά με βάση και κανόνα μας: «ΣΤΗΚΕΤΕ ΚΑΙ ΚΡΑΤΕΙΤΕ ΤΑΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ».

Στόχος, η Θεωρία να συμβαδίζει με την Ψαλτική Πράξη, σε στέρεες βάσεις, εύκολα, κατανοητά και απλά. Άλλωστε το γνώρισμα της Ψαλτικής Τέχνης είναι η απλότητα, η μεγαλοπρέπεια και η κατάνυξη.

Έπειτα από 50 χρόνια συνεχούς μαθητείας, διδασκαλίας, μελέτης, έρευνας και δημιουργίας, ήθελα σε συνεργασία με πολλούς παράγοντες (ψάλτες, καθηγητές, δασκάλους, παιδαγωγούς, ινστιτούτα, ωδεία, πανεπιστήμια, ιατρούς, αλλά και απλούς μαθητές –τριες, σπουδαστές –τριες κ.α.), αλλά κυρίως με βάση την ιερή παράδοση και τους ιερούς περί ψαλμωδίας κανόνες, να προχωρήσω σε μια έκδοση με τα σημερινά επιστημονικά, παιδαγωγικά και μουσικολογικά δεδομένα.

Θερμή παράκληση για συνεργασία. Η ιερή μουσική δεν ανήκει σε κανένανπαρά μόνο στην Αγία μας Εκκλησία. Είναι «μέσον» προσευχής και τίποτε άλλο. Ομολογώ ότι δεν γνωρίζω παρά ελάχιστα περί της μουσικής της Εκκλησίας μας. Παρακαλώ τη βοήθειά σας, προς «δόξαν Θεού»!

Πιο κάτω θα βρείτε την Α΄ σειρά ερωτήσεων που θ’αναρτηθούν στο διαδίκτυο για 2 περίπου μήνες. Αν θέλετε, απαντάτε επωνύμως ή ανωνύμως. Οι απαντήσεις θα μας βοηθήσουν σημαντικά στην ολοκλήρωηση του έργου και δεν θα δημοσιοποιηθούν.

Α΄ ΣΕΙΡΑ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ:

1) Έχετε ασχοληθεί με την Ψαλτική, πρακτικά ή μαθαίνοντας Βυζαντινή Μουσική;
2) Ποιο ήταν το έναυσμα για να ξεκινήσετε;
3) Όταν ξεκινήσατε να μαθαίνετε, τι σας δυσκόλεψε;
4) Αν σταματήσατε την εκμάθηση, ποια ήταν η αιτία;
5) Αν συνεχίσετε, σε ποια σημεία δυσκολεύεστε;
6) Πιστεύετε ότι στην εκμάθηση της Βυζαντινής Μουσικής συμβάλλει η               πρακτική εκμάθηση ορισμένων τροπαρίων;
7) Τι προτείνετε στο δάσκαλο για την καλύτερη διδασκαλία της Βυζαντινής Μουσικής;
8) Τι προτείνετε στο μαθητή για την καλύτερη εκμάθηση;
9) Πιστεύετε ότι ένα όργανο θα βοηθούσε καλύτερα στη διδασκαλία ή στη μαθητεία της Βυζαντινής Μουσικής;
10) Η διδασκαλία και η μαθητεία πρέπει να γίνεται με οπτικοακουστικά  μέσα; (Δηλαδή, ηχογραφεί ο μαθητής το δάσκαλο και τον έχει στο σπίτι για να τον ακούει.)
11) Πώς πιστεύετε ότι πρέπει να γίνεται η διδασκαλία της Μουσικής, ατομικά, ομαδικά ή και τα δύο εναλλάξ;

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΚΑΙ ΑΝΑΜΕΝΩ

2 σχόλια στο Ερωτηματολόγιο Α΄

  1. Εγώ νομίζω ότι πιό πολύ από όλα ( και μακράν όλων των άλλων ) βοηθάνε τα μαθήματα με δάσκαλο . Η σκέψη που έκανα ότι κάθε εβδομάδα έχω να διαβάσω 1 μάθημα και αν δεν το διαβάσω θα γίνω «ρεζίλι» + το γεγονός ότι ο δάσκαλος πάντα με διόρθωνε στα σημεία που πίστευα ότι τα έλεγα σωστά + την πάροδο του χρόνου + την βοήθεια του Θεού + την επιμονή που πρέπει να έχει κάποιος και να μην πτοείται από την δυσκολία της βυζαντινής μουσικής είναι τα βασικά προαπιτούμενα για να «μπεί» κάποιος στο ταξίδι που λέγεται βυζαντινή μουσική . Επισης κατά τη μελέτη πολύ βοηθάει το διάβασμα συνοδεία πληκτροφόρου οργάνου και αν μάλιστα αυτο μπορεί να αποδώσει τις βασικές κλίμακες της βυζαντινής μουσικής αυτό θα ήταν ιδανικό .
    Κατά την γνώμη μου πάντα μετά την απόκτηση του πτυχίου , πρέπει να ακολουθεί η ανάληψη ενός αναλογίου σε 1 ναό διότι η επανάληψη εστί μήτηρ πάσης μαθήσεως .

  2. 1) Ξεκίνησα πρακτικά πριν 15 χρόνια ακούγοντας παλιές ηχογραφήσεις διαφόρων διδασκάλων, λόγο του ότι είμαι μουσικός και παίζω αρκετά μουσικά όργανα, νόμιζα ότι ήταν ευκολότερο να διακρίνω έναν ήχο με βάση την Ευρωπαϊκή την Αρχαία την Αραβική και Περσική μουσική παράδοση, εκτελώντας τον ήχο σε ασυγκέραστα όργανα έτσι ώστε να φέρνω πιο κοντά στο αυτί μου την μελωδική διάταξη κάθε ήχου. Έπειτα, άκουσα διάφορους Διδασκάλους του τόπου μου, και έκανα σύγκριση στην μουσικότητα του καθενός, στην μεταδοτικότητα, και τέλος στο πόσο πολύ αγαπάει αυτό που κάνει. Δοξάζω τον θεό, που τελικά κατέληξα να διδάσκομαι από έναν καταπληκτικό άνθρωπο, πραγματικό Διδάσκαλο της απλότητας και του μεγαλείου της Βυζαντινής Μουσικής.

    2) Το έναυσμα για να ξεκινήσω ήταν ο συγχωρεμένος ο πατέρας μου. Τον έβλεπα να ψέλνει στο Στασίδι του χωριού κάθε δεκαπενταύγουστο όταν ήμουν μικρός, δεν μπορούσα να ξεχωρίσω τη ακριβώς κάνει, νόμιζα ότι απλά τραγουδούσε με τους φίλους του. Μεγαλώνοντας συνειδητοποίησα την ομορφιά της ψαλμωδίας.

    3) Δυσκολεύτηκα και δυσκολεύομαι πάρα πολύ στην ερμηνεία, καθώς εργάζομαι ως μουσικός- τραγουδιστής, με αποτέλεσμα να μην μπορώ ακόμη και τώρα να ξεκαθαρίσω πότε ψέλνω και πότε τραγουδώ.

    4) Φέτος σταμάτησα την εκμάθηση με τον Διδάσκαλο μου, λόγο επαγγελματικών υποχρεώσεων, με λυπεί πάρα πολύ το γεγονός ότι, δεν διαθέτω φέτος τον ελεύθερο χρόνο να ασχοληθώ εκτενέστερα. Σπουδάζω σε Ανώτατο Εκκλησιαστικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, σε τμήμα Βυζαντινής Μουσικής, το επίπεδο δυστυχώς μέχρι στιγμής είναι χαμηλό με αποτέλεσμα μια συντήρηση των όσων γνωρίζω από το Δάσκαλό μου.

    5) Δυσκολεύομαι στην περίπλοκη ανάγνωση δύσκολων ήχων, κυρίως χερουβικών.

    6) Η πρακτική εκμάθηση πλέων, μου θυμίζει τα τραγουδάκια που μαθαίναμε παπαγαλία στο Δημοτικό. Η σωστή εξάσκηση – ανάγνωση παρουσία του Διδασκάλου, και η βιωματική εμπειρία στο στασίδι, κατά την γνώμη μου δίνει το καλύτερο αποτέλεσμα.

    7) Από την εμπειρία μου ως δάσκαλός παραδοσιακών μουσικών οργάνων, έχω να πω το εξής. Δεν φτάνει μόνο να κατέχει καλά το αντικείμενο διδασκαλίας ένας δάσκαλός, πρέπει να έχει αγάπη μέσα του, να εμπνέει τους μαθητές του, να δημιουργεί αίσθημα εμπιστοσύνης και θαυμασμού, να αγαπά αυτό που κάνει. Έχω την τύχη να μαθητεύω πλάι σε έναν τέτοιο δάσκαλο.

    8) Όπως μάλλιασε η γλώσσα του δασκάλου μου δυο χρόνια τώρα. ΆΚΟΥ ΆΚΟΥ ΆΚΟΥ. Κάποια πράγματα δεν γράφονται στα χαρτιά, μόνο στις καρδιές των ανθρώπων. Δεν φτάνει να μελετάς, να διαβάζεις άνετα έναν ήχο, θέλει δουλειά, άκου σωστά και κάνε λάθει, δεν πειράζει, προσπάθησε να βρεις το λάθος σου, και φτιάξε το. Αγάπησε τον εαυτό σου και άφησέ τον να νιώσει την γαλήνη και την ομορφιά της απλότητας, μην ενθουσιάζεσαι με καλοκουρδισμένα φωνητικά ποικίλματα διαφόρων διδασκάλων, γίνε ισοκρατής πριν αρχίσεις να ψάλεις, φτιάξε την αναπνοή σου γυμνάζοντας το διάφραγμά σου, και δες τι είναι για σένα η βυζαντινή μουσική.

    9) Τα μουσικά όργανα που κατά την γνώμη μου βοηθάνε πάρα πολύ στην εκμάθηση της βυζαντινής μουσικής, είναι πρώτο το Κανονάκι, και έπειτα η Πανδουρίδα ( Ταμπουράς). Επίσης το Ούτι και ο Πλαγίαυλος ( Νεΐ) για τους πιο προχωρημένους.

    10) Η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο πολύ, που πλέων πολλοί συνάδελφοι παραδίδουν μαθήματα μέσω skype στην άλλη άκρη της γης. Η διδασκαλεία μέσω οπτικοακουστικών μέσων είναι η εξέλιξη, η αλλαγή, η ευκολία για κάποιους που θέλουν πραγματικά να μάθουν και δεν έχουν τον απαιτούμενο χρόνο να παρευρίσκονται σε ένα μάθημα. Το να ηχογραφήσεις τον δάσκαλο και να τον ακούς στο σπίτι διαφέρει όμως, στο ότι δεν μπορεί να σου λύσει μια απορία η έναν προβληματισμό πάνω στο μάθημα, δεν είναι μπροστά σου, να του πεις δάσκαλε δεν το κατάλαβα. Μια οπτικοακουστική μέθοδος όπως η παρούσα, είμαι σίγουρος ότι θα είναι τόσο αναλυτική και προσεγμένη, έτσι ώστε να μην αφήνει κενά σε οποιοδήποτε προβληματισμό του μαθητή. Βέβαια έναν καλό δάσκαλο, δεν μπορεί κατά την γνώμη μου να τον αντικαταστήσει καμία μέθοδος.

    11) Καλό είναι να αρχινάει ατομικά η διδασκαλεία της βυζαντινής μουσικής, έπειτα κατά την γνώμη μου η ομαδική διδασκαλεία είναι αναγκαία έτσι ώστε να συμπράττει σε βυζαντινό χορό ο μαθητής, να ακούει και άλλες χροιές φωνών, να συλλειτουργεί. Όπως λέμε στην παραδοσιακή μουσική, να κουρδίζει το αυτί του.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *